-
آیین و اخلاق سیاوش با دشمن شکست خورده
دوشنبه 24 آبان 1395 11:11
آیین و اخلاق سیاوش با دشمن شکست خورده سیاوش و رستم سپاه توران را که وارد خاک ایران شده بودند شکست دادند و سپاه افراسیاب به آنسوی جیحون رانده شد. افراسیاب پس از دیدن خوابی ناخوشایند ، تصمیم به آشتی با ایرانیان می گیرد . افراسیاب ،گرسیوز را با هدایای بسیار زیاد روانه مذاکرات صلح با سیاوش می کند. بیت زیر لحظه دیدار سیاوش...
-
هم نشینی و گفتگو و مجالست ِِسیاوش با زال ، رستم و زواره به مدت یک ماه در زابلستان پیش از نبرد با افراسیاب:
دوشنبه 10 آبان 1395 09:29
سپه را سوی زاولستان کشید / ابا پیلتن سوی دستان کشید همی بود یَک ماه با رود و مَی / به نزدیکِ دستان فرخنده پَی گَهی با تهمتن بُدی مَی به دست / گهی با زُواره گزیدی نِشست چو یَک ماه بگذشت لشکر براند / گَو پیلتن رفت و دستان بماند 624-630 داستان سیاوخش نسخه خالقی به افراسیاب خبر می رسد که افراسیاب همراه با سپاهی کامل از...
-
گفتار اندر دیهی که به یک سَخُن ویران شد و به یک سَخُن آبادان
پنجشنبه 18 شهریور 1395 23:41
«گفتار اندر دیهی که به یک سَخُن ویران شد و به یک سَخُن آبادان» از داستان بهرام گور ب 371-376 -عقیده مساوی بودن زن و مرد و فقیر و غنی در سنت سیاسی ساسانیان مردود بوده است و این داستان را برای نمایاندن اشکالات منطقی تساوی در جهان بینی آن دوران آورده اند. شرح بیشتر ایراد به تساوی در مباحثۀ مزدک با موبدان و انوشیروان در...
-
قصه ی پادشاهی بهرام گور برای شناخت طبقات مختلف مردم در دوران ساسانی
پنجشنبه 18 شهریور 1395 09:57
جلال خالقیمطلق شاهنامه را در عین حال یک تاریخ ادبیات دوره پیش از اسلام نیز می داند که ویژگیهای ادبیات کهن ما را در دورههای گوناگون، به ویژه در دو دوره پارتی و ساسانی نشان میدهد. دو دورهای که تفاوتهائی با هم دارند. در دوره پارتی ادبیات حماسی و عشقی رواج داشته و در دوره ساسانی، ادبیات اندرزی و آیین خسروان و...
-
مرگ سهراب و فرود از دید دکتر کزازی
دوشنبه 28 تیر 1395 19:19
«فرود با مرگی بیهوده و بی منطق از جهان می رود که نیک به مرگ سهراب می ماند. از دید نماد شناسی اسطوره، فرود نیز همانند سهراب پیش از آن که زاده شود مرده است؛ فرود همانند سهراب نماد گومیچشن یا آمیختگی است : باب او سیاوش است و مام او جریره ، دخت پیران ویسه. ایران که سرزمین اهورایی و سپند روشنایی است، در او ، با توران که...
-
چرخ بازیگر
دوشنبه 28 تیر 1395 18:31
که بازی بر آرد به هفتاد دست به بازیگری ماند این چرخ مست زمانی به باد و زمانی به میغ زمانی به خنجر، زمانی به تیغ زمانی خود آرد ز سختی رها ! زمانی به دست یَکی ناسزا زمانی غم و خواری و بند و چاه زمانی دهد گنج و تخت و کلاه . . شاهنامه - خالقی مطلق - داستان فرود سیاوش هنگام کشته شدن فرود 474- 477
-
تنگ دستی فردوسی
دوشنبه 28 تیر 1395 18:01
همی خورد باید، کسی را که هست----منم تنگ دل تا شدم تنگ دست اگر خود نزادی خردمند مرد _____ ندیدی ز گیتی چُنین گرم و سرد بزاد و به کوری و ناکام زیست____ بر این زیستن زار باید گریست! سرانجام خاکست بالین اوی _____ دریغ آن دل و رای و آیین اوی پس از کشته شدن فرود جوان فردوسی نالان از بینوایی و تنگدستی خود می گوید : هر کسی تا...
-
زنان زیبا جزیی از غنایم جنگی
دوشنبه 18 آبان 1394 23:51
2512 زتوران بیامد سرافرازگیو ---گرفته بسی نامداران ّ نیو بسی خوب چهره بتان طراز --- گرانمایه اسپان و هر گونه ساز فرستاد یک بهره نزدیک شاه --- ببخشید دیگر همه برسپاه شاهنامه خالقی مطلق- بیت های 2512 تا 2515 - داستان کاموس کشانی پس از گرفتن دژ شهر «بیداد«، رستم به گیو می گوید با ده هزار سپاهی به مرز ختن برود تا تورانیان...
-
فرهنگ
دوشنبه 22 تیر 1394 19:16
به فرهنگ یازد کسی کَش خرد ---- بود روشن و مردمی پرورد! خالقی مطلق- دفتر ششم- ص 269 - بیت 8 کسی که خردمند است به فرهنگ روی می آورد ومردمدوستی را پرورش می دهد.
-
آز
دوشنبه 22 تیر 1394 18:58
وُگر آز گیرد دلت را به چنگ ----بماند روانت به کام نهنگ خالقی مطلق دفتر ششم- بیت 20 ص 271
-
بردباری
دوشنبه 22 تیر 1394 18:36
سرِ مردمی بردباری بود ---- چو تیزی کند تن به خواری بود خالقی مطلق - دفتر ششم - صفحه 270 - بیت 9 داستان بهرام بهرام
-
بهرام ِ بهرام
دوشنبه 22 تیر 1394 18:33
فردوسی در باره بهرام بهرام می گوید: فزاینده ی دانش و راستی! ---- گزاینده ِی گژی و کاستی دفتر ششم ص 269- بیت 3 خالقی مطلق
-
شاه زن
شنبه 23 خرداد 1394 19:15
رودابه به سیندخت: 1347 بدو گفت رودابه : ای شاه زن____ سزای ستایش به هر انجمن شاهنامه خالقی مطلق
-
رودابه
شنبه 23 خرداد 1394 18:43
رودابه به سیندخت 1349 ز تو چشم اهرمنان دور باد ____ دل و جان تو خانه ی سور باد وقتی خبر موافقت منوچهر با پیوند زال و رودابه به گوش مهراب و سیندخت و رودابه می رسد
-
پاسخ زال به موبدان
جمعه 22 خرداد 1394 22:52
1264 کسی دیگر از رنج ما برخورد ____ نپاید بدو نیز هم بگذرد میگوید : جهان به آن کسی که پس از ما آید و از رنج ما برخوردار گردد نیز پایدار نخواهد بود و اوهم از جهان میگذرد. شاهنامه خالقی مطلق داستان منوچهر از پاسخ زال به موبدان در باره زروان شاهنامه خالقی مطلق داستان منوچهر
-
پاسخ زال به موبدان
جمعه 22 خرداد 1394 19:57
1261- همی دم زدن برتوبر بشمرد____ همو پروراند همو بسپَرَد میگوید: جهان دم زدن تو را میشمارد(کنایه از اینکه یک نفس بیشتر از آنچه قسمت تو است به تو مهلت نمیدهد)، هم تو را می پروراند و هم تو را به زیر پای لگد کوب می کند و میکشد) در زیر نویس آورده شده است که در برخی دستنویس ها «بشکَرَد» به جای بسپَرد آورده شده است....